Az iskolába lépő kisgyerek egyik legnagyobb feladata az olvasás elsajátítása, a betűtanulás. Ez némelyik gyereknél viszonylag gyors folyamat, másoknál viszont lassabban megy. Miután a gyermek már képes rövid, értelmes szavakat elolvasni, a mechanikus olvasással együtt megjelenik az értő olvasás is.
Az olvasás megtanításának nem csupán az a célja, hogy a gyerek megtanuljon jól, mechanikusan olvasni, hanem, hogy ezt az olvasási képességet felhasználva új ismereteket szerezzen. Ezt pedig csak abban az esetben tudjuk elérni, ha a gyerek megérti, amit olvasott.
Az értő- olvasás ugyanis minden ismeretszerzés alapja. Általa tudjuk csak az ismereteinket bővíteni, építeni. Ez pedig nem csak az iskolában, de az életben is alapvető fontosságú.
Sokan vélik úgy, hogy nem minden tantárgy elsajátításához van szükség a megfelelő szintű olvasásra és az értő olvasásra. Ez azonban tévhit! Minden területen szükség van arra, hogy a gyerek el tudja olvasni amit kell, és meg is értse azt - akár egy matematika példánál is előfordulhat, hogy hiába tudná megoldani a feladatot, egyszerűen nem azt csinálja amit kell.
Fontos tehát, hogy a gyerek el tudja olvasni és értelmezni tudja a szöveges feladatokat. Ha nem érti meg a szöveget, akkor nem tudja megoldani a feladatot sem. Ugyanolyan fontos tehát minden tantárgy esetében az írott szöveg értő olvasása, értelmezése, ez az a készség, amely az alapja az iskolai boldogulásnak!
Mi történik akkor, ha ez az értő olvasás problémás?
Sok gyermek esetében tapasztalom azt, hogy mechanikusan elolvas bármit, de sajnos nem érti hogy mit olvasott.
Ennek többféle oka is lehet. Ezeket az okokat fel kell tárni, és a meg kell tanulni lépésről-lépésre, a helyes, értő olvasás technikáját. Mert mint minden, a szövegértési képesség is tanulható, senki nem vele együtt születik. Vannak, akik könnyebben ráéreznek a technikájára, és vannak gyerekek, akiknek nehezebben megy, de minden esetben fejleszthető ez a képesség.
Amennyiben ez nem történik meg, nem fejlesztjük módszeresen ezt a képességét, a gyermek sikeres tanulási folyamata akadályba ütközik, mégpedig olyanba, amelyet egyedül nem tud leküzdeni. Ebben az esetben hiába tanul szorgalmasan, hiába olvassa el többször is a tananyagot, hiába magolja be, szinte szóról-szóra, sajnos tartósan jó eredményt nem fog elérni, mert nem érti amit olvasott.
Ilyenkor hallani sokszor, hogy de hát a gyerek sokat tanul....
Igen! sokat van a kezében a könyv, de ha nem érti amit olvas, akkor a tanulási folyamat sikertelenné válik, nyűggé. Nem kap elég sikerélményt a tanulás során, így az egész egy küzdelemmé, a "szükséges rosszá" válik, holott élvezhetné is a tanulást.
Ha nem érti amit olvas, nem tudjuk megtanítani tanulni. Ez pedig a jövőre nézve nagyon fontos egy diák életében. Ha nem fejlődik a megfelelő tanulási technikája, amelynek alapja az értő olvasás, akkor kudarcok sorozata vár rá, és nagyon nehezen fogja venni a későbbi akadályokat.
Ha nincs elég sikerélmény, csak kudarcra kudarc jön, az bizony igen jelentős problémához vezethet.
Nagyon fontos tehát már a kezdeti szakaszban az értő olvasásra hangsúlyt fektetni. Ne elégedjünk meg annyival, hogy tud a gyerek olvasni. Olvasni akkor tud igazán, ha érti is amit olvasott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése